Long time no see

Jag hade förhoppningar om att inläggen skulle komma oftare i somras. Så blev det inte. Snarare precis tvärt om. 

Nåväl, jag tar väl vid där jag slutade någonstans.

Det har ju hunnit bli ett nytt år sedan sist. 2013 har gått och blivit 2014. Och med ett nytt år kommer för mig alltid tankar om förändringar och förbättringar.
Jag tror inte jag är ensam om det.
Jag är inte så värst mycket för nyårslöften, men i år har jag funderat en hel del på saker som jag vill prioritera detta år. Mycket har att göra med val av mat och råvaror faktiskt. Inte så konstigt egentligen, jag är ju trots allt dietist och matintresserad! 

Det första jag vill prioritera mer är ekologiska matvaror. Tidigare har jag inte varit så hemskt mycket för ekologiskt, efter att ha läst en artikel om gödning vid ekologiskt jordbruk, och om att utsläppen av kväve i marken blir större med naturligt gödsel. Men allteftersom tiden gått och jag läst mer och mer om ekologiskt jordbruk och odling, har jag insett fördelarna i många andra avseenden, speciellt när det gäller besprutning. Jag vill helst slippa få i mig mängder med besprutningsmedel, och ser även gärna att de som arbetar med skörden slipper bli sjuka.
Sen kanske man inte kan köpa allt ekologiskt hela tiden, men åtminstone mer!
Sådant som jag framför allt prioriterar att köpa ekologiskt oftare eller alltid är: Bananer, vindruvor (och russin) (vilket vi iofs mycket sällan köper) och andra frukter, paprika, lax, vin, kaffe, ris, mejeriprodukter, kött, baljväxter med mera.

I övrigt gällande kosten har jag börjat fundera ytterligare på kolhydratinnehåll i, och därmed blodsockerpåverkan från, den mat vi äter.  Detta framför allt efter att ha läst en bok som väl egentligen förespråkar någon form av paleo-kost och består av en  genomgång av den kost vi människor ätit tillbaka i historien och som även fortfarande äts av vissa av de fåtal jägar- och samlarsamhällen som finns kvar på jorden idag. Författaren vill tillskriva vete och potatis skulden till många av de välfärdssjukdomar vi ser idag samt andra inflammatoriska sjukdomar, som reumatiska sjukdomar mm. Sen behöver det ju iofs inte vara sanningen, men så mycket snabba kolhydrater som vete och potatis bidrar med i dagens samhälle, har jag ändå svårt att tro att stora mängder av dessa två är helt hälsosamt.

IMG_9055

Jag har även påbörjat julklappsboken Socker- din värsta fiende av Robert H. Lustig, en amerikansk läkare och forskare som länge funderat på orsaken till fetmaepidemin, som ju förstås pekar i samma riktning. Dock har jag inte läst klart den ännu, men ju mer jag läser, desto mindre ser jag fram emot helgens sötsaker.

Så temat för det nya året blir förutom mer ekologiskt också en kost med fokus på mat som påverkar mitt blodsocker så lite som möjligt, samt är i stort sett vetemjölsfri! Och med socker och sötsaker vid endast utvalda tillfällen..

Så, det var väl det. I övrigt planerar jag att bli en bättre människa, att aldrig vara otrevlig mot min sambo utan snarare alltid pedagogisk och trevlig, att höra av mig till mina vänner betydligt oftare, att bli duktigare som dietist och mer effektiv i arbetet, att komma igång med träningen ordentligt igen, att bli långhårig igen, att inte lägga pengar på onödiga saker, att göra mer sånt jag tycker är kul, att läsa massa roliga kurser, att blogga oftare osv osv.
Vi får se hur det går med det.

Nu är det väl så att jag tagit sisådär 1255 bilder sen senaste inlägget, på’t ungefär. Så någon detaljerad bilduppdatering får det nog inte bli. Men en short summary, Ja, det blir bra! 😀

I juli hann jag med:

IMG_7830

Tjejmiddag med dietisttjejerna

IMG_7869

Ett par dagars gatufest i Sundsvall i glada vänners lag- tyvärr den sista, buhuu!

IMG_7882 IMG_7888

IMG_7982

Häng på favvo-haket i Sumpan med Erik för tapas en vardagkväll..

IMG_7988

Ha rockförfest på backvägen 5 inför Iron Maiden konserten på friends..

IMG_7994

..fast själv valde jag att gå på drinkrunda med fina Terese på söder!

IMG_8045

Fårö-långhelg med E och hälsade på mamma och kissen. Åt gott, var på stranden i blåsten, hälsade på raukar mm.

IMG_8056 IMG_8264

Här på restaurang Simunds med mamma och Erik

IMG_8076

Blåste nästan bort i Ekeviken

IMG_8086

Åt på tok för mycket crepes på Kutens

IMG_8122

Sen tog vi en helg i Uppsala med restaurangmys och promenad genom stan, frukost på balkongen mm.

IMG_8143

Sen blev det augusti och vi storskördade körsbär i trädgården hos ma och pa på Lidingö.

IMG_8156

Vi åkte på U-port musikfestival i Ulricehamn hos E’s kompis Johan och hans Jenny med vänner (samma liga som midsommar!)  Fina dagar!

IMG_8163 IMG_8204

Fejk-spännisar!

IMG_8212

Var är åskan??

IMG_8217

Eldkvarn?

IMG_8237

Kortweekend hos linn och andré (plus föräldrar) på tynningö.

IMG_8250

Kräftkalas natten lång.

IMG_8298Jag drog till Uppsala för att städa lägenhet, och passade på att kräftskiva en gång till med Cissi och Jo!

IMG_8282Men innan dess hann jag visst också med ett kräftkalas hos Terese på söder!

IMG_8339

Sista veckan i Juli tog vi flyget snabbt och smidigt till Samos, enda semestern!

IMG_8362

Promenerade i hamnen..

IMG_8393

Åt fikon, klappade katter, drack bellini peach på balkongen, läste böcker..

IMG_8347

Karin på en typiskt dålig selfie genom spegeln i väntan på Erik som satt fast i sin bok..

IMG_8442

Fast mest hittade man oss i solen på stranden, sippandes på en och annan islatte..

IMG_8524

Väl hemma gick vi på inflyttningsfest hos Sofia och Niklas i fruängen. Jag fotade tydligen bara mig själv.

IMG_8507

Vi hade invigning av nya matplatsen, där vi ofta intar såväl frukostar som vardagsmiddagar.

IMG_8509

Vi lagade mycket mat, gärna ur Jonas Cramby’s kokböcker. Här fisktacos i glutenfria (LCHF) tortillas.

IMG_8530

Vi letade kakel till köket. MÅNGA GÅNGER.

IMG_8542

Vi hade trevliga middagar. Alla bilder lika suddiga. Henrik, Malin, Erik och en massa vin.

IMG_8543

Vi skördade vidare i trädgården på Lidingö. Björnbär, plommon och äpplen som senare blev mos och marmelad.

IMG_8596

Vi besökte vår kvarterskrog (Sabis restaurang Slagtaren vid Friends) än en gång, och jag blev mer än nöjd över mitt lammlägg. #todiefor

IMG_8625

Sista helgen i september åkte vi till Sundsvall för häng med Syster+ familj, och för svampplockning. Jag hann också med en sväng på stan, för att träffa lite goa vänner. Erik valde att stanna hemma och rensa svamp. Ovan fotbollsspel med grabbarna.

IMG_8631

Svamptur. Moa och Bella.

IMG_8637

Mustigt långkok på högrev väntade när vi kom hem efter dagen i skogen och en zinfandel. Toppad med palsternackschips.

IMG_8648 IMG_8651

Till frukost: svamprensning och svampomelett delux = Nöjd Erik.

IMG_8661

Vattenfallsutflykt med Bella, Syrran och Erik.

IMG_8687

Väl hemma hade det blivit oktober och vi gjorde årets fräshaste sushi. I salladsform.

IMG_8674

Karin spanade en något udda uteliggare där allt inte riktigt stod rätt till, för kanske tredje gången. Det blev lite fel.

IMG_8693

Karin träffade Cissi, Jo och Sofia för en tacokväll med mycket vin. För somliga.

IMG_8698

Vi bestämde vi oss för kakel. Tillslut!

IMG_8705

Vi hade Sush på middag och bjöd på fisksoppa.

IMG_8732

Vi njöt av att se Sverige möta Österrike.

IMG_8738

Vi satte upp kaklet i köket!

IMG_8756

Vi hade köksinvigningsfest med massssooorr av snittar, omkring nio månader efter renoveringsstart.

IMG_8773

Vi hade spontanmingel hos Terese på söder och gick sen ut och åt Persiskt.

IMG_8785

Erik och Karin gick på våffelfika i gamla Råsunda en söndag innan yogan.

IMG_8829

Första helgen i november åkte vi nedåt landet för att hälsa på Eriks föräldrar i Askersund, och på lördagen även hans bror med familj strax utanför Karlstad. Flitig som jag var med kameran lyckades jag ta. En bild på ett fönster. Tio bilder ur en kokbok. Och så denna.. Lova sorterar mobiltelefoner, Kerstin läser tidning, Bengt observerar, Anders och Carola lagar mat, karin tar uppenbarligen kort, och Erik.. ja, han kollar väl högst troligen på någon match.

IMG_8852

Karin var på  Aw med en annan del av Sundsvallsgänget i Stockholm och passade på att fira Magnusarna som fyllt jämnt!

BM-Aw

Hela ligan samlade, vet dock inte vad för crappy telefon det är fotat med.

IMG_8878

Erik och Karin testar julinspirerade desserter, här saffranspannacotta med bittert apelsintäcke.

IMG_8883

Karin går på Aw med jobbarkompisarna. Bowling är kul, speciellt när man får ner flest käglor!

IMG_8947

Vi var på adventsmysjulfest hos ma och pa på lidingö, Siri höll sig undan.

IMG_8974

Vi hade middag med Linn och Andre på Backvägen, förrätten bestående av laxrullar med saffranscreme, fänkålsolja och forellrom begrundas.

IMG_9004

Sen drog Ensmulakaka på Rockabillysittning i Sundsvall.

IMG_9012 IMG_9018 IMG_9030

BM-rockabilly

Hela ligan samlade!

IMG_9078

Sen klev vi in i December med stormsteg, och alla vet väl att december är årets kortaste månad?

IMG_9084

Vips var det jul, och Erik rullade julköttbullar för glatta livet. iPaden var i alla fall säkrad för kladd.

IMG_9102

Vi tillbringade hela julafton hos Faster med kusinerna. Inte en enda bild på annat än mat. Spännande. Missade även fasanen (som kusin Micke skjutit) som vi åt till middag, typiskt dåligt.

IMG_9103 IMG_9104 IMG_9105

IMG_9107

Karin provtände ljusen i nya kristallkronan vi ärvt av farmor Ulla.

IMG_9122

I mellandagarna åkte vi tillbaka till Askersund för minijul med Eriks familj. Karin tog endast bilder på zinkintustrilokalerna i grannskapet.

Tja hörnini, det var en liten bildsammanfattning av året 2013. Men nu orkar jag inte en sekund till här, men förhoppningsvis hinner jag slänga upp lite matbilder och lite bilder från avslut och den första tiden på 2014 innan helgen är slut. Tills dess, dröm sött och trevlig helg!

Kakmonstret

Om ensmulakaka

Jag är ju alltså en träningstokig dietist med allvarligt intresse för mat, som bloggar om mitt liv i största allmänhet! Om träning i alla dess former, om matlagning till stor del, om inredning, om kläder o tillbehör, men också om andra glädjeämnen i livet, kärlek och vänskap, och saker och ting i omgivningen som berör! Sånt som snurrar i min skalle, helt enkelt!
Detta inlägg publicerades i Mat!, Mys, Resor, tankar och märktes , , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar