Någon slags fortsättning..

God kväll!

Här sitter jag i min ensamhet (E blev sista-sekunden-inbjuden till idrottsgalan) och försöker låta bli att äta middagen alldeles för fort. Med en dator till sällskap kan det faktiskt gå ganska bra, även om livesällskap oftast är trevligare!
Middagen består av den biten av julskinkan som aldrig blev en julskinka, utan bara en skinka i frysen. Och blomkål, broccoli, tomater, fetaost, mjölk och keso. En slags ugnsomelett, helt enkelt.

Spanar ut genom fönstret och in till grannarna på samma våning i huset mitt emot. Jag har lite sådär omedvetet följt dem senaste månaderna. Det började med att jag gillade belysningen i deras kök. Sen insåg jag att hon var gravid. Och senaste tiden har hon blivit VÄLDIGT gravid, så jag har liksom gått och väntat på att magen ska ersättas av en liten en vilken dag som helst. Och idag när jag kom hem från jobbet såg jag dem! Mamman och bebisen såklart! Ville nästan springa över och säga grattis! Men jag lät bli. Det var nog bäst. 

Nog om det, tänkte jag skulle slänga upp lite smått från våra senaste veckor. Kanske lite matbilder också, även om jag varit dålig på att fota sen jag slutade blogga och har sämre tillgång till bra fotoljus i köket.

IMG_9148

En av fördrinkarna på nyår. André gillar GT. Och STORA drinkar. Efter att vi njutit av lantchips med löjrom och creme fraiche (på nyår ska det inte snålas nej!) blev det dags för förrätt nr 1.

IMG_9154

Erik lägger sista handen vid en grov skaldjurstartar.

IMG_9155

Kungskrabba, hummer, räkor, forellrom, majonäs, citrinmarinerad avokado, gurka, krutonger och vinägrett på brynt smör. Till detta en Petit Chablis.

IMG_9160

Förrätt nummer två. Ankbröst, cherryvinägerkokta och chevrégratinerade fikon, honung och pinjenötter plus en skvätt balsamico.

IMG_9163

Jag hade invigning av julklappsklockan. Arvegods från farmor. 🙂

IMG_9166

Varmrätt nr 1 bestående av chili och limemarinerade lammracks, en sötpotatispuré med lime och creme fraiche samt en salsa med bl.a. mango och koriander. Så. Jäkla. Gott. (Jag var ej ansvarig för denna komposition dock) Vi som ville drack öl till, IPA om jag inte minns fel.

Varmrätt nr 2 missade jag att fota, men den bestod av lammentrecote, syrade polkabetor samt lila och gul morot, rödvinssky (och ev något mer, minns ej!)

IMG_9169

Jag såg mest slirig ut efter att lockarna gått ut. Men glittrig var jag!

IMG_9173

Sen skålade vi i tessinparken vid 12-slaget!

IMG_9183

Ostarna fick således bli efter 12-slaget..

IMG_9185

och så även desserten, som bestod av en chokladkaka gömd under en stor rosa sockervadd. (vilken försvann helt då man hällde varm hallonsås på den)

IMG_9198

Sen åkte vi till Fårö med mamma, pappa och Siri. Siri trivdes bäst i värmen framför brasan.

IMG_9204

Det var mest grått, men härligt ändå!

IMG_9206

Vi åt massa gott som jag missade att fota. Här chevrélax på bädd av rödbetor med ruccola (som vi plockat ute på tomten!!) långrostade tomater och pinjenötter.

IMG_9217

Vi spelade spel. Siri ville också vara med, såklart.

IMG_9231

Vi promenerade i Ulla Hau (flygsanddyn på Fårö)

IMG_9237 IMG_9240

..och vid Fårö fyr.

IMG_9245 IMG_9248 IMG_9264

Jag fick träningssällskap en dag. Siri sätter sig helst på förvärmda dynor. Bortskämd Lidingötjej det där!

IMG_9266

Sen åkte vi hem i solnedgången.

Nu har klockan hunnit bli dags för powerwalk efter middagen här, så jag håller på den spännande upplösningen ytterligare en stund..

Tjo på er!

PW-KAKAN

Om ensmulakaka

Jag är ju alltså en träningstokig dietist med allvarligt intresse för mat, som bloggar om mitt liv i största allmänhet! Om träning i alla dess former, om matlagning till stor del, om inredning, om kläder o tillbehör, men också om andra glädjeämnen i livet, kärlek och vänskap, och saker och ting i omgivningen som berör! Sånt som snurrar i min skalle, helt enkelt!
Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar