En del av Stockholm

Precis så känner jag mig nu. Som en del av Stockholm. Idag började tredje veckan som cyklist i Stockholm. (Jag mjukstartade pendlingen med tåg ett par dagar).
Cykelturen går förbi Karolinska, S:t eriksplan, Norra Bantorget, Gamla Stan, Slussen och så längs Götgatan nästan ända bort till Skanstull.
Jag känner mig mer som en Stockholmare än jag någonsin gjort faktiskt. Och det känns fint!

För övrigt var jag enormt trött de första två veckorna på jobbet. Det tär på krafterna att börja nytt jobb. Och när den man efterträder försvinner en vecka tidigare än beräknat, så blir det till att ta saker och ting i egna händer också. Men det känns som jag är på banan relativt bra nu. Och jag börjar känna mig piggare om dagarna och kvällarna.

Att träna varje dag tär också på krafterna. Fast, det ger en himlans massa energi också förstås! Men ibland blir det ändå nästan plus minus noll, eftersom det hinner bli så sent innan jag får i mig middag och så. Det blir liksom ingen tid kvar till att bara slappna av. Fast det händer faktiskt att  jag och E  bestämmer oss för att faktiskt skippa tränandet någon dag här och var. Så en annan får då nöja sig med drygt 2 mil på cykel.. slappt.

Senaste tiden har vi haft kanonbra rutin för det här med matlagandet också! Planerat alla dagar och handlat till det på söndagen, för att det ska vara snabbt och enkelt när vi kommer hem efter jobb och träning. Nu är det pluggdags här, men slänger upp några exempel på vad vi ätit lately..:)

IMG_7454

Tomater, buffelmozzarella, brynt smör, pressad citron, basilika.

IMG_7456

En typisk klassiker från skoltiden. Kycklinglårfilé som kokat i 1-2h, och sedan nedstrimlat i en curry- och äppelsås. ris. broccoli.

IMG_7460

rostad rotselleri och potatis, lax, vitlökskvarg, broccoli o blomkål

IMG_7480

Fitnessnudelsallad m koriander, chili, lime och fisksås. Pankopanerad torskrygg.

IMG_7623

lax, färskpotatis, stuvad spenat och söta små tomater på kvist

IMG_7283

Fina firren med kokt potatis, riven pepparrot, kokt ägg, ärtor, räkor och skirat smör. Favvo här hemma!

IMG_7293

Ett helgmellis. Avocadosmoothie, finncrisp med ekologiskt jordnötssmör

IMG_7307

Nostalgi. Falukorvsring m senap, äpple och lök, och därefter egengjort chili/barbecuesås och ost.

IMG_7310

Här tillsammans med färsk vitkål, potatismos och ärtor. Smask!

IMG_7355

Platta falaffelbullar, couscous-sallad och tomatsås

IMG_7363

Lax- och bacongryta m mathavre, vitlökskvarg och ärtor

IMG_7372

En helg bjöd vi föräldrar och svärföräldrar på middag. Här fördrink i salongen.

IMG_7373

Erik lägger sista handen över förrätten. Ramslökssoppa, knäckesticks och nässelfärskost.

IMG_7374

Pappa, erik och mamma myser.

IMG_7397

Baconlindad kyckling, tzatsiki, rotsaker..Och en tumme.

IMG_7417

Fänkålsrisotto och helgrillad majskyckling.

IMG_7423

Isterband, stuvade rotsaker och blomkål och ärtor. en fredag!

IMG_7450

Fetaostbiffar m mynta och spiskummin, bulgur, ratatouille och fetaostcreme

IMG_7485

egna burgare på surdegsbröd. Eriks polare Jon på besök

IMG_7557

Middag för en. Blodpudding!

IMG_7561

Köttfärs och korvgryta m mathavre o broccoli

IMG_7572

Ehrm.. fika på nationaldagen i Hagaparken!

IMG_7581

Och sen lyxig grill med Erik och Terese! Potatissallad, grillad paprika, fänkål, lök, majs och fläskytterfilé

IMG_7587

Mera grill! Kyckling, halloumi, sparris mm. Cissi som trevligt sällskap.

IMG_7607

Lördagsfrulle på Balkongen i solen

IMG_7608

Söndagsfrulle i soffan, regnet öser ner ute!

IMG_7616

Torsk i Citronsås, ärtor å ris.

Nepp, nu åter fokus på kvällens task. Att skriva rapport!

See you in a, hopefully not to long, while!

/Kakaaaan

Om ensmulakaka

Jag är ju alltså en träningstokig dietist med allvarligt intresse för mat, som bloggar om mitt liv i största allmänhet! Om träning i alla dess former, om matlagning till stor del, om inredning, om kläder o tillbehör, men också om andra glädjeämnen i livet, kärlek och vänskap, och saker och ting i omgivningen som berör! Sånt som snurrar i min skalle, helt enkelt!
Detta inlägg publicerades i Mat!, tankar, Träning och märktes , , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar